Afscheid nemen van publiekslievelingen en ruimte maken voor nieuwe creaties: dat doet Introdans in het rijke jubileumprogramma ‘Goud & Nieuw’. ‘De Dood en het Meisje’, ‘Boléro’, ‘Rossini Cards’, ‘Memory of a Shape’ en het wonderschone ‘La Morte del Cigno’ in combinatie met werk van jong(ere) makers die komende jaren bij Introdans zullen creëren.
Ed Wubbes dansante verbeelding van Schuberts’ ‘De dood en het Meisje’ geldt als een van de klassiekers van de 20e-eeuwse danskunst. Wubbe maakte dit imponerende werk in 1989 als huischoreograaf van Introdans en nog steeds kan het rekenen op staande ovaties.
Thierry Malandains gedurfde ‘Boléro’ is een verzameling muzikale vonken en ook pure poëzie, vol van voelbare fysieke hartstocht. Mauro Bigonzetti’s ‘Rossini Cards’ is een humoristisch ballet op muziek van de beroemde en populaire Italiaanse componist Gioacchino Rossini.
In ‘La Morte del Cigno’ geeft Mauro de Candia een ijzersterke mannelijke interpretatie aan ‘De Stervende Zwaan’, de korte solo die de Russische ballerina Anna Pavlova onsterfelijk maakte. Deze zwaan is een eigenwijs, trots beest dat zich met een enorme dierlijke kracht, passie en souplesse een weg richting zijn vrijheid probeert te banen. Een duet uit ‘Memory of a Shape’ van Regina van Berkel besluit de reeks hoogtepunten.
Delen uit Earth van Manuel Vignoulle en Streams van Andonis Foniadakes zijn nieuw op het repertoire. Zij maken met Introdans hun debuut in Nederland. Het zijn choreografen die werken vanuit hun hart, met bezieling en uiterst muzikaal. Ze komen met een energie en dynamiek, die -hoe verschillend ze ook zijn- je op het puntje van de stoel doen zitten. Dat maakt hun werk zo passend bij Introdans.