Always Forward uit Hoorn één van de drie gelukkige winnaars van een warmtepomp. Bijna 400 clubs deden mee aan succesvolle verduurzamings-campagne van Mitsubishi Electric en de KNVB Groene Club.
Aan het begin van volgend voetbalseizoen wordt er een splinternieuwe warmtepomp geïnstalleerd op het complex van voetbalvereniging Always Forward. Na het indienen van een sterke motivatie tijdens de eerste editie van de Groene Clubweken is de club winnaar geworden van een premium warmtepomp t.w.v. € 30.000. De Groene Clubweken is een initiatief van Mitsubishi Electric, duurzaamheidspartner van de KNVB.
Duurzame toekomst voor volgende generaties
De maand april stond het amateurvoetbal extra in het teken van verduurzamen. En de campagne wekte ook de interesse van het bestuur van Always Forward. “Toen we de aankondiging van de Groene Clubweken langs zagen komen waarin verenigingen kans maakten op een warmtepomp besloten we gelijk in actie te komen”, geeft bestuurder Willem Kluft aan. “Als vereniging willen we versneld aan de slag gaan met het verder verduurzamen van het complex. We moeten wel gezien de gestegen energiekosten en de forse impact daarvan op clubkas. Vanzelfsprekend doen we het ook voor een duurzame toekomst van volgende generaties waar we als vereniging het voortouw in willen nemen. We zijn natuurlijk enorm blij dat we als winnaar zijn uitgeroepen”.
Bewijs dat verduurzamen echt leeft binnen het amateurvoetbal
Maar liefst 1800 sportverenigingen hebben zich al aangesloten bij de Groene Club waarvan voetbalclubs het grootste deel uitmaken. “We zien dat steeds meer verenigingen willen verduurzamen maar niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Wij helpen ze graag met de juiste technische informatie, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van subsidies”, vertelt clubexpert Martijn van Leerdam van Mitsubishi Electric. “Om verenigingen een extra duwtje in de rug te geven hebben we de campagne gelanceerd waarbij clubs kans maakten op één van onze premium warmtepompen. Dat honderden clubs een motivatie hebben ingediend bewijst hoezeer het thema verduurzamen leeft. Ik ben supertrots dat ik samen met energietrainer John Williams afgelopen weekend de cheque hebben mogen overhandigen aan Always Forward”.
Groene Clubweken
Het doel van de Groene Clubweken was om bestuurders van voetbalverengingen te informeren, inspireren en motiveren aan de slag te gaan met het verduurzamen van het sportcomplex. Op steeds meer verenigingen zijn mooie ontwikkelingen te zien en wordt er significant bespaard op energiekosten. Onder andere door de installatie van zonnepanelen en een warmtepomp. Toch zijn er nog steeds veel verenigingen die willen verduurzamen maar niet goed weten waar te beginnen. Daarom organiseerden Mitsubishi Electric en de KNVB tijdens de Groene Clubweken een Webinar met tal van energiebesparende tips en informatie over de diverse subsidiemogelijkheden. Daarnaast ontvingen clubs wekelijks een nieuwsbrief met praktische informatie. Ook stonden de KNVB-verengingsadviseurs en experts van Mitsubishi Electric klaar om clubs persoonlijk te adviseren. Iets wat ze de komende periode blijven doen gezien de vele verzoeken voor een afspraak die zijn binnengekomen.